Monday 24 November 2014

Diari Chef Mr Mama : Ikan Bakar Sea Bass cicah kuah kicap

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua!!

Entry saya sebelum ini "Reading Part 3: Jalan Kaki ke Morrisons : Beli Ikan" saya telah membeli dua ekor ikan Sea Bass. Saya dah berjanji dengan semua pembaca yang saya hendak buat bakar ikan sea bass yang saya beli itu. Pada malam ini, saya berjaya menghasilkan ikan bakar sea bass sendiri. Saya menjadi Chef Mr Mama malam ini. Banyak sudah menu saya masak sendiri. Inilah keseronokan menjadi Mr Mama. Alhamdulillah. Lelaki juga mampu memasak dengan baik.

Ikan Sea bass


Ok, senang sahaja nak menyediakan ikan bakar ni. Mari kita lihat apakah bahan-bahan yang perlu anda ada ya.

Bahan-bahan:

1) Ikan Sea bass seekor
2) Cili kering 6 biji
3) Bawang besar setengah biji
4) Halia setengah inci
5) Serai 1 batang
6) Tomato sebiji
7) Cili Padi
8) Bawang besar setengah biji
9) Kicap masin
10) Limau nipis sebiji
11) Serbuk Kunyit
12) Garam



Kita lihat satu persatu dahulu. Dimulai dengan cara membuat rempah untuk kita salut ikan ni apabila dibakar ya.

1) Blender setengah biji bawang besar, sebatang serai, halia dan cili kering




2) Kemudian bahan yang telah diblender tadi dikeluarkan. Masukkan ke dalam mangkuk. Kini. Masukkan setengah sudu serbuk kunyit dan garam secukup rasa. Gaulkan



3) Kemudian, salut ikan sea bass dengan rempah yang telah kita sediakan tadi


Memang terbaik kan?Yummy..bau sahaja dah lazat rasa



4) Selepas itu, bolehlah bakar ikan dengan menggunakan oven. Saya bakar selama 50 minit.



Sekarang kita lihat pula bagaimana hendak menghasilkan kuah kicap yang akan kita cicah ikan sea bass ini.

1) Potong dadu sebiji tomato, hiris setengah biji bawang besar, potong 6 cili padi.



2) Kemudian masukkan semuanya sekali di dalam mangkuk. Masukkan kicap masin secukupnya. Hiris limau nipis dan perahkan ke dalam mangkuk tadi. Yummy!! Ini hasilkan. Senang sangat




Ikan tadi dah siap bakar, ini hasilnya. Lazat sangat Alhamdulillah. Senang sangat para pembaca semua. Tidak perlu kita ke kedai. Masak sendiri lagi jimat.

Saya juga masak sayur bayam tumis. Makan pula dengan nasi putih. Alhamdulillah naik selera malam ini.




Sebagai Mr Mama, sebenarnya tanggungjawab memasak untuk isteri dan anak-anak ini terletak di bahu seorang suami dan ayah. Kalau kerja mungkin penat. Tetapi mungkin Sabtu Ahad boleh kita luangkan masa memasak untuk isteri dan anak-anak. Mesti mereka suka. Minat memasak saya bukan bermula di Reading sahaja, tetapi sudah bermula sejak menetap di Putrajaya lagi. MUngkin tidak kerap dan tidak banyak menunya, tetapi dari dulu saya pernah memasak untuk isteri dan anak makan. Di sini, Allah berikan saya peluang untuk belajar banyak masakan dan saya cuba jaya. Alhamdulillah menjadi. Mungkin bakat terpendam ini turun dari ayah saya dan minat saya sendiri.

Selamat mencuba ya.

Daa..

SHAFIQ
READING

No comments:

Post a Comment