Saturday 25 October 2014

What Reading (Town Centre) offers you : Views from my lense

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

In this entry, i would like to briefly describe what you could get when you visit central Reading,  the town centre of Reading. Last Thurday, saya bersama isteri dan anak telah ke bandar Reading untuk mencari meja makan dan juga blender. Pertamanya, nak beli meja makan kerana nak jaga la karpet rumah, coz kalau makan atas karpet, makanan senang jatuh, kotor pulak kan. Ni dahla rumah sewa je. Keduanya coz Isnin ni ada nurse dari Berkshire Healthcare nak buat visit tentang kesihatan Adam, so nanti risau pula dia kata kita tak bagi Adam makan dengan tempat yang baik. Kami bercadang nak beli meja makan terpakai di Bristih Heart Foundation coz kat situ harga murah dan kita boleh dapat barangan yang masih cantik. Blender pula dah memang aim nak beli di Argos kerana itu yang termurah.

Kami naik bas Claret 21 bas 2 tingkat yang pernah saya terangkan sebelum ini dalam entry bertajuk "Siri 2: 80 pound? Jom shopping di Asda.". Kalau weekend tambangnya adult return ialah 5 pound tapi kalau weekdays harganya ialah 7.40 pound. Adam takpe, free je. Saya bawa kamera kesayangan saya kali ini kerana memang nak snap pic2 sekitar bandar Reading. So, mari saya sharekan perjalanan aritu melalui gambar ( banyak sangat, haha). Please enjoy =)

Menunggu bas, lihat ada nenek tua di situ.

Lagi mengenai bas stop

Electronic screen di bus stop! Canggih kan. Beritahu bus kita dah due

Saya dan Adam. 



Adam memegang peha saya..haha


Padang tu padang Uni of Reading. Ini view dari bus stop

Naik bas Claret 21 sekejap je dah sampai di bandar Reading. Ok jom kita lihat view dari lensa kamera saya ya!!


Basikal yang boleh disewa.

Restoran Pret A Manger. Nak beli air boleh la




Siapa suka jenama Marks&Spencer?

Restoran Crepeaffaire. Ini restoran HALAL. Kami masuk beli wafel.


Ni dalam crepeaffaire


Saya main dengan Adam

Adam dan saya lagi.haha

Dalam crepeaffair

Tapau je so makan kat luar. Sejuk!!Tu dia Mrs Qyla.

Carphone warehouse. Kedai phone, nak beli simcard ke, phone ke, topup semua boleh kat kedai ni. Saya mula-mula datang dulu beli sim card kat sini la. Sebelah crepeaffair je!!

Bangunan Lyodd Bank. Cantik dan klasik.

Mrs Qyla suap Adam makan wafel. Noty Nutella Wafel!!Adam suka la nutella bagai ni.

Batu yang dijadikan kerusi.

ReadiBus ni ialah perkhidmatan untuk bawa orang-orang tua ke bandar. Dia akan ambil dari rumah dan hantar balik. Saya tahu pun coz nenek yang duduk di tingkat atas rumah saya guna perkhidmatan ni.

John Lewis.

Kat Malaysia banyak motor park kan?Sini basikal brother!!

Bangunan lama yang masih dikekalkan. Cantik oi!

HSBC Bank sini ada je. So siapa yang guna akaun HSBC kat Malaysia datang sini boleh teruskan ya.

Bangunan tadi tu.

The Entertainer!! Ni kedai permainan. Adam pernah beli mainan sini. Sekali pergi dia dah ingat kedai ni.Adoi, terus dia nak masuk. Mainan sini murah2 ye. So kalau ada anak boleh bawa sini nanti. Apa lagi masuk ah!!huu


Sebelum masuk, snap jap depan The Entertainer ada bank Santader dan Nationwide

Kelihatan Adam sudah memulakan langkah ke dalam kedai The Entertainer..uwaaaaa

Mrs Qyla pun nak beli ke?

Lego. 10 pound

Mainan mainan mainan!!

Adam pegang je tau? Dinosaur dah banyak sangat kat rumah tu..huu

Mainan Frozen!!!Olaf semua ada..hehe

Suasana bandar

Mezzo kedai ice cream dan coffee.

Kedai bunga, Cantik dan segar

Bunga indah 

Nenek nak beli bunga tu.

Bangunan lama lagi!!Klasik!

Brother2brother!!Ni kedai lelaki. Wasap bro

Shoezone. Kedai kasut yang murah2. Boleh la beli sini.

Clas Ohlson. Kedai yang menjual barangan rumah seperti alat elektrik, barangan dapur. Murah juga la. Jom kita lihat apa dalamnya!

Dalam Clas Ohlson. 

Dalam Clas Ohlson. Blender sini termurah pun 19.90 pound. So kita cari tempat lain je la.

Santa Claus!

No1 Currency Exchange. Kalau nk tukar duit boleh pergi sini. Lokasinya betul2 sebelah KFC. Saya tukar wang dirham UAE yang ada lebih kat sini ke duit pound.

Sebelahnya restoran kegemaran kami sekeluarga!! KFC Idamanku selalu. Alhamdulillah ianya HALAL!!So siapa yang suka makan jangan risau ya. Reading ada KFC halal lak tu. Kami tapau KFC gak.

Vicars, jual daging, Saje snap coz ada kepala risau dalamnya. Tak halal.huu

Bas banyak

Bas lagi

Ya menarik di sini ada Kedai 99p. Semua barangan dalam ni 99p iaitu pence (sen la). So nak cari murah2 barang dapur ke sini leh ah. Kat Malaysia ada kedai RM2 kan tapi ada juga bukan RM2. Kat sini semua 99pence dan murah dari itu. Tu nampak taglinenya. Memang betul pun.


PRIMARK!! Gedung pakaian kegemaran kami semua!!hehe.coz sinilaha gedung pakaian yang cantik tapi murah!! Trust me, kalau datang Reading singgahlah Primark kalau nak beli baju.

Jom masuk. Nak beli baju Adam la yang tebal.

Tshirt wanita

Cardigan kan tu?

Handsock 1 pound.

Baju budak yang cantik2. tu 4 pound.

Seluar budak.

Baju budak baju budak

Ok dah nampak apa nak beli untuk Adam

Merry Christmas Happy Holiday (teringat lagu Nsync)



Setelah beli sedikit pakaian, kami bergerak pula ke destinasi asal kami iaitu British Heart Foundation  (BHF)Furniture & Electrical. Ada dua BHF kat bandar Reading, yang satu lagi jual buku. Yang BHF jual 2nd hand perabot dan electrical stuff ni betul2 depan Broad Street Mall. So kalau you all yang baru nak start life di Reading, nak beli perabot datang la kedai ni. Kami dah pernah beli katil dan tilam dua set sini awal2 dulu datang.

Mrs Qyla!

Ini dia meja makan kami berkenan. 25 pound. Kerusi pula 4 buah warna coklat dia bagi pakej sekali ngan meja ni jadi 40 pound. Ok sangat la bang oi. Nak cerita sedikit la kan. BHF ni ialah organisasi yang menjalankan aktivi2 kesedaran jantung dan mengutip dana melalui penjualan barangan terpakai yang didermakan oleh individu. Barangan di sini kalau kita nak home delivery chargenya ialah 10 pound bagi pembelian barangan 50 pound ke bawah dan 20 pound kalau lebih 50 pound.


Luar BHF

Berhadapan juga dengan BHF Furniture ada Restoran Buffalo and Grill. Halal ni!! Nanti kami nak try la. Time birthday Adam ke kan.

Berhadapan dengan BHF itu juga tadi ada mall. Namanya Broad Street Mall. Ni kedai-kedai menarik yang saya nk bgtahu. First kedai Poundworld. Semuanya 1 Pound. Sama concept dengan kedai 99p tadi.

Ada juga kedai Games City. Kalau nak cari games cam PS semua ada. Saya masuk sini nak cari charger PSP saya. Jom usha .



PS4 3 ratus lebih pound

CD2 game

PSP 

Selepas itu, kami ke Argos pula. Ianya sama macam IKEA lebih kurang. Barang-barang pun macam IKEA juga. Kalau nak beli mainan pun murah di Argos.Kalau nak beli, lihat katalog, cari no siri, tulis, bayar dan dapatkan barang selepas itu. Kami cari blender 9.9 pound. Ada juga periuk nasi sini.


Dalam Argos

Bayar dan tunggu giliran anda dipanggil untuk collect barang yang dipesan. 

Bangunan kedai sini bangunan lama yang masih dijaga seninya.

Di luar Argos.

Argos!!

Ini lah dia Broad Street Mall. Dalamnya  la tadi Argos semua tu.


Bangunan lama cantik kan. 

Pic tak ikut susunan. Ni kat primark tadi.hu

Primark juga ni

Haha. Lapar so kempunan KFC apa lagi., tapau KFC jom.


Yang jaga kaunter semua cantik-cantik. Lalalalala.

Dah bayar sila tunggu order number. 

Ok ni kedai kegemaran saya juga. Sportsdirect. Kedai sukan ada jual semua la pasal sukan. Baju, peralatan semua. 

Basikal yang cantik. 89 dan 79 pound. Saya masuk sini beli raket badminton dan juga seluar track. Sini best la nak beli seluar track, sweater ke coz berpatutan.


Ada orang buat persembahan jalanan.

Virgin Media. Saya langgan home internet Virgin Media. Memang laju!!! Puas hati. Ramai guna ni

Basikal untuk diguna. Masukkan je duit pastu leh guna.


Starbucks Coffee

Romans ni ialah "Letting Agent" iaitu agen yang menawarkan rumah untuk dijual dan disewa.

Hai Mrs Qyla!!

Lagi bangunan lama dan cantik. Rasa eropah zaman lama.

Cantik kan.

Bangunan yang ada jam tu namanya Reading Town Hall dan yang cam istana kelabu tu pula ialah Gereja. St Laurence. Cantik2. Betul2 warisan dijaga.

Bangunan lama. 

Natwest ni bank yang wife saya guna di sini.

Tunggu bas Claret 21 untuk pulang. Ah kat sini kene beratur ye. Kalau tak beratur tak boleh naik bas

Driver perempuan. Malaysia pun ada.

Saya!!

Adam!!!

View dari dalam bas





Lagi Gereja yang cantik. Christ Church

Nak dekat sampai bus stop di depan Uni. Itu adalah deretan kedai termasuk kedai Costcutter yang pernah saya ceritakan dalam entry "20 pound?Apa saya dapat?"


Tu dia bus stop depan Uni of Reading.

Itulah serba sedikit mengenai bandar Reading melalui lenasa kamera saya. Banyak lagi yang saya tak snap. Harapnya kedai-kedai yang saya beritahu ini memberikan gambaran tentang apa yang boleh anda beli sekiranya bakal belajar di Uni of Reading atau bekerja di sini. Ini pun, saya tak jalan betul2 lagi satu bandar. I hope all of you enjoyed with all the pictures. Thank you!!


Daaaaa....

SHAFIQ 
Reading

No comments:

Post a Comment