Wednesday 8 October 2014

Spaghetti Bakar : Cuba Jaya!!

Assalamualaikum, selamat petang dan salam berbahagia semua,

Ok kali ni, saya nak kongsikan mengenai Spaghetti bakar. Pernah dengar pasal menu ini? Saya pun tak pasti ada atau tidak. Cuma petang ini, pada awalnya saya dan Mrs Qyla nak masak tomyam. Dan mee nya pula diganti dengan lebihan spaghetti yang dimasak pagi tadi. Tapi apabila memikirkan yang malas pula nk masak tomyam, Mrs Qyla mencadangkan sesuatu. Nak bakar spaghetti katanya. Aik macam mane tu eh?

Bahan-bahannya yang kami gunakan tadi ialah :

1) Spaghetti (Lebihan pagi tadi)
2) Kuah spaghetti (juga lebihan pagi tadi)
3) Macaroni Cheese sauce
4) Telur 2 biji
5)  Tepung
6) Garam
7) Mayonis



 Cara memasaknya pula begini :

1) Pecahkan dua (2) biji telur dan masukkan ke dalam periuk yang mengandungi spaghetti. Kemudian gaulkan.





2) Kemudian letakkan sedikit garam, tepung, sedikit mayonis dan juga air ke dalam adunan tadi dan gaulkan sebati.

3) After that, letakkan spaghetti tadi ke dalam mangkuk (yang boleh tahan bila masuk oven). Mampatkan spaghetti tersebut dengan menekannya dengan sudu.Kiranya ini akan menjadi lapisan pertama spaghetti bakar.

4) Letakkan kuah spaghetti dan ratakannnya sehingga menutup permukaan lapisan pertama. Gambarnya adalah seperti di bawah.





5) Tutup lapisan kedua dengan spaghetti dan mampatkan. So skang ianya menjadi tiga (3) lapis. Lepas tu, kita letak pula macaroni cheese dan mayonis dan ratakan di atasnya. Pic-pic langkah 5 ini seperti di bawah ni ye.

 6) Tibalah masanya untuk membakar spaghetti ini di dalam oven. Saya setkan oven saya seperti rajah di bawah.






Hasilnya adalah seperti ini..hehe





OK!!!Masa untuk makan. Dan agak-agak apa rasanya ye ? Haha..rasanya sama je cam spaghetti pagi tadi, Cuma rasa lebih berlemak..huu..Takpela. Cuba jaya orang kata.

Well, kami mendapat pengajaran bermakna petang ini. Pertamanya dalam mencuba create new recipe ni bukan mudah. Dan perlu cuba banyak kali. Pengalaman pertama ini mungkin membawa kepada beberapa faktor kegagalan yang perlu dikenalpasti. Mungkin suhu dan masa pembakaran oven tidak sesuai. Adunan juga tidak tepat dan sebagainya. Maka untuk lebih berjaya pada masa hadapan, kita perlulah bertindak dengan lebih baik, apa yang kurang ketika gagal perlu ditambah dan dibaiki. Itulah falsafah dalam masakan dan kehidupan. Cuba Jaya!!

Kalau korang nak cuba boleh je. Mungkin ada cara yang lebih baik. Jangan lupa share dengan saya ya.

Sekian.

Shafiq
REading








No comments:

Post a Comment