Wednesday 8 October 2014

Spaghetti Bolognese Mc Adam

Assalamualaikum para pembaca, untuk tinta mengenai makanan ianya akan ditulis menggunakan bahasa rojak dan bahasa pasar. Harap maaf jika mengguris hati pencinta bahasa.

Pagi yang indah di bumi Reading hari ini. Rupanya renyai hujan di luar. Termenung seketika apa yang perlu dimasak pada hari ini ya. Tanya kat Mrs Qyla apa la kite nak masak arini..hu..nak buat nasi goreng, takkanlah kan, semalam dah masak nasi goreng Thai. Ok la, fikir punya fikir, both of us agreed to cook spaghetti Bolognese!!Yiha andre andre..haha. Kenapa tajuk entry ni Spaghetti Bolognese Mc Adam ya? Hal ini kerana anak saya ni digelar macam-macam dalam family. Cik Dam la, Mat Dam la, Adami la apa la..hehe..tapi Mak Ndak nya gelar die Mc Adam. I'm not so sure whether she will agree with the spelling, but i heard she called my son as Mc Adam ( pronounciation in ENglish style). So, mengambil sempena panggilan tersebut dan kebetulan la skang kat UK kan, so saya berikan nama spaghetti ini as Spaghetti Bolognese Mc Adam!!! Adam pun suka makan spaghetti kebetulan.

Alright guys, the ingredients we need to prepare a plate of spaghetti bolognese are as follows:

1) Spaghetti of course!!
2) Bolognese sauce - i used Dolmio brand here, suitable for vegetarian so its Halal! You can used whatever brand you want guys
3)  Potato - dice it
4) White onion - slice it
5) Chicken burger - cut it into dice shape or whatever shape you want it to be
6) Carrot - Slice it

 Pic bahan-bahan yang dinyatakan di atas



After all the ingredients are prepared, its time for cooking! I will show you here how to cook it.

First step : Tumis bawang putih tadi sehingga naik baunya. After that mix it with carrot and potato. Stir fry  for 4 minutes.


Second step : Masukkan pula burger ayam tadi dan goreng hingga lembut



Third step : Masukkan sauce spaghetti tadi ke dalam campuran semua-semua tadi tu dan gaul. Saya masukkan separuh je dari botol tu. Kemudian saya tambah dengan air, dan juga sedikit sos cili dan biarkan sehingga menggelegak.






And ................ Siap kuahnya!!!hehe

Ops lupa, dalam masa yang sama rebus la spaghetti tadi tu ya. Kalau tak nak makan dengan apa lak.haha. 

Ok ni hasilnya after dihias kemas oleh Mrs Qyla. Gambar dalam pinggan ni pun Mrs Qyla yang ambil. Kredit la untuk dia sebagai peneman.hehe






Adam tak sabar nk makan so makan kat dapur terus.hehe.



 Yummy!! Adam makan dalam pinggan minion dia. Alhamdulillah rezeki Allah dapatlah kami makan pagi ini dan juga as lunch juga sebenarnya ni. Dari kaca mata saya, apa yang anak kita makan perlulah yang terbaik dan berkhasiat jika kita mampu memberinya. Semasa kecil dahulu saya tidak pernah pun makan makanan sebegini. Makan sahaja apa yang Ma Aboh saya masak. Tapi saya tahu mereka memberikan saya makanan terbaik sehingga saya berjaya menjadi seorang manusia sekarang ini. Bila saya dewasa dan mempunyai anak, saya cubalah walaupun tak reti sangat, bagi makan yang elok2. Kalau nak kira sauce spaghetti ni pun dibuat dari tomato, dicampur pula dengan carrot dan potato. Daging burger tu pedas, so saya tak bagi Adam makan. Setiap hari target saya adalah memastikan anak kenyang, walaupun kadangkala tak tahu apa la budak ni nak sebenarnya, haha, kejap nak makan kejap tak nak, haha.

Ok itu sahaja untuk entri ini. Selamat mencuba juga buat Mr. Mama dan para suami hebat di luar sana. Adios Amigos.

Shafiq
READING

No comments:

Post a Comment