Sunday 21 December 2014

Projek Tanaman Rumah :Transplant Anak Carrot

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua para pembaca budiman. Apa khabar? Harap anda semua sihat sejahtera. Apa perasaan anda Malaysia tewas kepada Thailand? Saya di sini rasa sedih sangat. Yela dah hampir nak menang dah. Tetapi itulah permainan kan.

Nampaknya lama juga saya tidak menulis sebarang entry di blog kesayangan saya ini. Bukan apa, saya agak sibuk mencari pekerjaan. Alhamdulillah saya dah dapat kerja sekarang. Kerja part time sahaja. Menjadi seorang cleaner. Lega saya rasa kerana sebagai suami dan bapa, menjadi tanggungjawab saya mendapatkan wang sampingan bagi menampung perbelanjaan dan kehidupan saya sekeluarga selain bergantung kepada elaun sara hidup bulanan yang diberikan oleh pihak kerajaan.

Menyentuh akan semua perkara yang dinyatakan, semuanya berkisarkan wang, pendapatan. Bila dah ada wang dan pendapatan pun, jangan lupa diri. Ada perkara yang boleh kita jimatkan dalam kehidupan ini. Antaranya ialah tanam sendiri tanaman yang boleh dimakan sebagai langkah penjimatan. Saya pernah menulis entry mengenai masakan Sup Ayam saya sebelum ini di mana daun bawang saya ambil dari pasu di tepi tingkap dapur saya sahaja. Jimat tak perlu beli. Saya juga semai hujung kepala carrot sebelum ini bagi mendapatkan tunasnya. So tunas pun dah menjadi, sudah tiba masa untuk pindahkan anak semaian carrot ke dalam tanah. Nak tanam kat luar, saya takut mati pulak coz suhu sejuk kan. Maka saya tanam dalam periuk lama je. Ambil tanah di luar, dan bawa ke dalam rumah.
Inilah dia tanaman carrot saya!!

Nak tahu bagaimana saya buat? Ini caranya.

1) Mula-mula sekali anda perlulah semai hujung kepala carrot di dalam air. Seperti gambar di bawah. Dalam 3 minggu akan tumbuh la daunnya.



Ini adalah daun bawang dan juga anak-anak carrot saya semai..hehe

Zoom sikit. Ada yang tak elok.

Tanah saya ambil dari halaman belakang rumah. Diletakkan di dalam periuk lama.


2) Kemudian, dah tumbuh daun tu, bolehlah transplant (pindah) anak-anak carrot tu ke dalam tanah agar mereka mendapat nutrien yang cukup dari tanah untuk membesar.

Proses transplant anak-anak carrot..hoho


Berbakti kepada tanah orang kata



Yeah!!!..hehe

Ok saya start balik buat tapak semaian carrot yg baru..hehe

So saya letak je tanaman saya skang ni tepi tingkap. Nak letak luar musim sejuk sangat.

Itu sahaja. Mudah kan. Saya bercadang untuk menanam pelbagai lagi jenis sayuran apabila tamat musim sejuk kelak. Tetapi tanaman di dalam rumah ni bagi saya memang menarik dan mencantikkan dapur. Silalah cuba ya.

Ok itu sahaja.

Daaaa

SHAFIQ
READING

No comments:

Post a Comment