Sunday 23 August 2015

My 29th Birthday : Suprised from wife, explored the National History Museum dan makan Lobster di London!

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan-rakan yang dihormati. Sudah lama betul saya tidak menulis di dalam blog ini. Semuanya kerana terlalu sibuk dengan aktiviti harian. Bila dah free tu kadang-kadang rasa berat betul nak menulis. So ayuh mulakan semula!

22 Ogos adalah hari lahir saya. Tahun 2015 ini saya genap berumur 29 tahun. Boleh teka kan dah tahun bila saya lahir tu?hehe..Alhamdulillah atas kurniaan Ilahi di atas segala nikmat dan ujian yang diberikan sehingga ke saat ini. Saya sangat rasa bersyukur dengan segalanya.

Tahun lepas pada hari yang sama, saya jual kereta MyVi kesayangan saya di Manjung, Perak kerana tidak mahu ada sebarang komitmen hutang sebelum datang ke Reading ni. Tahun ni saya sudah bergelar Mr Mama dan sudah hampir setahun saya memegang gelaran itu..hehe. So ni nak share apa saya dapat dan lakukan sempena birthday ke 29 tahun ni.

Jumaat lepas, waktu petang seperti biasa isteri saya akan pulang dari universiti sebelum saya pula pergi bekerja. Mrs Qyla busy jumaat lepas. Stress pun ya coz baru jumpa supervisor. Macam-macam benda lagi nak kene buat. So dia call saya suruh ambil (ada kereta dah..nanti la cerita.hu) dan nak singgah rumah kawan sekejap katanya ambil barang sikit. Dalam hati saya ai barang apa pulak dah.

So dah ambil isteri dalam kereta dia kata nak ambil jamu coz kawan tu nak bagi cuba katanya. Dalam hati saya sekali lagi, mak ai jamu lak dah..biar benar isteri aku ni..haha..so layankan je la. Dah sampai tunggu jap dalam kereta, tiba-tiba isteri datang bawa kotak putih dan masuk dalam kereta sambil nyanyi lagu happy birthday!! Haha suprise!! Rupanya isteri order kek dari kawan tu (dia memang pandai buat kek..hehe), wow memang betul2 satu kejutan ni! Tengok jam dah pukul 5.10pm waktu Uk bersamaan 12.10 pagi di Malaysia, so memang saya dah umur 29 tahun la! Rasa terharu dan happy sangat. Terima kasih my lovely wife! Terus balik dan apa lagi, makan la..hehe..







Sedap kek ni. Kalau nak order boleh order dekat kawan kami di sini. Nadhirah atau lebih mesra dipanggil Nelly. Terima kasih. 

So takkan ni je kan? Ada lagi. Memang saya dah plan lama dah, birthday saya, saya akan cuti dari kerja, dan nak bawa isteri dan anak jalan ke London. Nak lawat National History Museum dan makan di restaurant Burger & Lobster. Meh saya sharekan pengalaman saya jalan-jalan cari makan ni!

Kami ke London menaiki kereta dari Reading. Bergerak seawal jam 8.30 pagi dari Reading dan sampai di London pada jam 9.15 pagi. Tak jauh London dari Reading ni. Parking memang suatu yang menyukarkan di London, satunya ianya mahal dan kita kena pandai cari yang mana paling hampir dengan tempat-tempat yang kita nak pergi. Memang sebelum nak datang London ni saya dah study mana nak parking dan berapa jauh nak jalan semua dari car park ke destinasi tujuan saya. So ingin saya cadangkan jika anda ingin ke London menaiki kereta pada hari minggu, apa kata park kereta anda di Imperial College London. Caj setiap jam ialah 3 Pound. Kira ok sangat compare dengan car park lain di London. Tu kira sangat murah dah. Dan paling seronok ianya sangat dekat dengan beberapa lokasi tarikan utama di London. Sebagai contoh, National History Museum ni betul-betul terletak di sebelah universiti tersebut. Nak ke Hyde Park dekat, nak ke Harrods dekat, nak ke museum2 lain pun dekat. Pendek kata boleh google dan lihat sendiri la.


Bakal pelajar PhD Imperial College London 2025 InsyaAllah..hehe



Dari kawasan car park di Imperial College London, kami hanya perlu berjalan kaki selama 3 minit sahaja untuk ke National History Museum. Muzium buka jam 10.30 pagi tetapi que punya panjang nak masuk. Kagum sekejap. Ni muzium ke?haha..Kerana bandingkan dengan Muzium Negara tak pernah lagi beratur..haha






Gambar-gambar di atas menunjukkan suasana beratur nak masuk muzium! Wow..

Gambar ini pula ialah gambar di hadapan muzium.












Bangunan lama yang sangat indah dari segi arkitek dan senibinanya!! Saya memang sangat kagum dan sukakan bangunan-bangunan lama yang terpelihara di United Kingdom ni. Bergambar kat luar je dah cukup seronok dan terpesona!

Ok, sekarang jom kita masuk ke dalam National History Museum London ni!!Ops lupa nak beritahu yang masuk percuma. Anda cuma perlu bayar jika nak melihat pameran-pameran khas yang diadakan oleh pihak muzium. Seperti semalam ada pameran fotografi hidupan liar. So memang kalau yang tu kena bayar. Dorang buat di luar muzium. Yang lain semuanya percuma!!


Dibahagikan kepada beberapa zone mengikut warna memudahkan pengunjung untuk melawat. Kami punya aim hanya satu!! Dinosaur!!haha..Berikut ialah gambar-gambar pameran Dinosaur dan of coz peminat no 1 Dinosaur dalam family saya iaitu Adam!!!haha

Excited gila. Nama dinosaur dia hafal tau..huhu

Rangka Stegosaurus!! 



Adam sebut elok je Stegosaurus!

WoWWW!!


Kalau naik ke atas ada pameran mengenai planet. Tetapi xdenya boleh pergi. Si kecik dah sebut come papa..TRex..haha..over there..hu yela Adam..moh kite..

Haha.so Dinosaur just stay on this level ya..no no no level lain..ai la nasib papa adam..hehe



Pakar Dinosaur tengah terangkan kat Papa dan Mama..elok pula Adam ni sebut "dinosaur fossil"..wei siapa ajar fosil2 bagai ni..hu



Adam..look!



come Mama..come..Trex over there

Super size rangka Diplodocus!! Yang ni terletak di hall yang bernama Hintze Hall. Panorama di Hintze Hall ni memang menakjubkan. Ruang legar yang luas dan design bangunan yang sangat indah!! 5 bintang la!!







Ni pic kene beratur sekali lagi untuk ke pameran dinosaur lak..ramai gila orang.

Sementara saya jadi tukang beratur..mama bawa Adam gi kedai jual barangan dinosaur..ambil !!tu dia sekor lagi Adam beli..uwaaa..berapa banyak dah kat rumah plus yang ni..





























Dia punya excited sampai tak nak berganjak dari pameran ni semua..hu..sampai nangis2 xnak pergi dari situ..hu

Pelopor-pelopor dalam misi dan kajian mencari rangka dinosaur. kawan Adam la semua ni..haha


Of course, ada banyak lagi sudut pameran lain di muzium ni..check this out!



























Buat dari buaya seekor terus beg tu..haha..ngan kepala sekali. From Africa!



Katak ada bulu kaki..haha




Gila besar la pokok ni..ni dia punya keratan rentas..pergh..Giant Sequoia's Trunk dari California, USA.. Ianya adalah pokok terbesar di dunia.









Seriously sebenarnya muzium ni sangat besar dan banyak lagi ruang galeri yang tak sempat saya pergi kerana memang niat nak bagi Adam happy coz dia minat sangat dinosaur. So kegemaran diri saya iaitu terhadap muzium ni kena la beralah. Kalau ikut hati memang setiap tempat saya nak gi, nak baca nak tangkap gambar. Tetapi itulah ayah. Bila dah ada anak, semuanya hanya untuk dia..hehe

Penat sangat tau lihat dinosaur ni. Satu lagi sebab panas. Ramai sangat orang. Better bawa air la saya cadangkan.

Selain itu, di dalam muzium juga terdapat kedai cenderamata dan juga kafe.




Jangan Adam..pegang je ya..huu..

Argh..

Kafeteria

Lapar sangat..so makan dulu

Selain dari pameran yang menarik, apa yang akan menarik perhatian anda jika berkunjung ke National History Museum ini ialah senibina bangunan muzium ini sendiri. Bangunan muzium ini dibina pada tahun 1870. Saya sungguh terpesona!! Berikut adalah gambar-gambar muzium ini sendiri! Lihat dan nilaikannya..=)





































Power kan?!! Memang rasa seronok betul pergi muzium ni. Berbaloi ditambah free pulak tu masuk. Di luar muzium kita boleh berehat bersantai bersama keluarga.








Jika anda ke London, jangan lupa masukkan di dalam jadual lawatan untuk National History Museum ok? Tip top beb!!

Ok dah habis melawat muzium, seterusnya saya ke destinasi pilihan saya seterusnya iaitu ke Restoran Burger & Lobster!! Dah lama dengar dan kawan-kawan pun dah pergi, so tiba masa untuk merasai sendiri kelazatan lobster yang diceritakan sedap sangat tu. Lagipun ni birthday, sekali sekala makan best dengan keluarga apa salahnya kan. Jom saya bawa anda!

Ok, restoran ni ada banyak cawangan. Di London sahaja ada 7 restoran ni. Pilihlah yang mana anda nak pergi. Di UK juga restoran ni ada di Bath, Cardiff dan Manchester. Kalau di luar UK ada di USA dan Sweden. Memandangkan kami sudah berada di National History Museum, maka cawangan terhampir dengan muzium dengan berjalan kaki ialah di bangunan Harvey Nichols di Knightsbridge. Hanya 20 minit berjalan kaki akan sampai ke destinasi tersebut.






Otw jalan, anda akan jumpa Harrods,Ala shopping mall famous untuk barang branded tu..mahal kot harga barang dalamnya. ribu-ribu pound..cuba convert duit malaysia..mak ai..hehe..kami masuk coz tukar pampers Adam.haha..

Ok dah tukar pampers, kami ke restoran tu terus. Ini dia!!




Haha elok pula Adam tidur..kesian la..penat main dan lari-lari dalam muzium. Kami je la nampaknya makan ni..hehe

Kami order minuman : Iced Lemon Tea dan Orange Juice.

Menu pula ialah Grilled Lobster

dan Lobster Roll. Macam sandwich tapi inti dia isi lobster..setiap hidangan ni akan dapat kentang goreng dan salad. Harga setiap satu set ialah 20 pound. Minuman pula 4.50 pound yang kami order tu.




Tu dia lobster!! Fuhhhh!! Berdebar nak makan

Bila makan je, Allah sedapnya lobster.Memang terbaik. 5 bintang kami bagi. Memang tak rugi datang sini. Sedap sangat. Isinya yang enak rasa seakan-akan ketam pun ada. Salad dia segar dan sedap dimakan dengan sos istimewa. Kentang goreng lazat. Semuanya memang A!! Layanan dari pelayan restoran juga membuatkan anda rasa seronok makan di sini. Kami perasan ada juga orang Malaysia lain dalam restoran. Orang Arab paling ramai. InsyaAllah  seafood kan halal..dimakan..=) Jika anda ke London, jangan lupa untuk makan di Restaurant Burger & Lobster!! Memang sangat berbaloi!!

Pengalaman sambut birthday ke-29 kali ni memang menyeronokkan. Syukur saya diberikan rezeki dan nikmat sebegini. Bertuah sangat rasanya. Dulu berkorban jual Myvi di hari lahir tahun lepas, tahun ni sambut birthday di London bersama keluarga. Actually ni bukanlah nak sambut birthday saya semata-mata tetapi meluangkan masa supaya stress isteri buat PhD berkurang dan minat Adam terhadap dinosaur dapat ditingkatkan lagi dengan bawa terus lihat fosil dinosaur..hehe..

Semoga anda terhibur membaca nukilan di blog saya untuk kali ni.

Jumpa lagi,,take care..

MOHD SHAFIQ BIN ROZALI
READING, UK


1 comment:

  1. Assalamualaikum Tak boleh sebar aurat org and sendiri nnti kita turut dpt dosa walaupn mati tetap dpt dosa-ustat azhar idrus. Maaf walaupun mati kita tetap dosa mengalir sbb kita xdlte masa hidup maaf hehe

    ReplyDelete